New York!! - Reisverslag uit Kelowna, Canada van Annemarie Vis - WaarBenJij.nu New York!! - Reisverslag uit Kelowna, Canada van Annemarie Vis - WaarBenJij.nu

New York!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

31 Oktober 2008 | Canada, Kelowna

Donderdag 30 oktober, 17.30: Ik heb er al ruim negen weken opzitten in Kelowna, wat betekend dat ik al over de helft ben! Tijd vliegt hier voorbij, maar ik moet wel bekennen dat ik er naar uit kijk om met kerst weer lekker thuis te zitten. Om de tijd hier wat verder te doden zijn we vorige week naar New York City gevlogen, gisteren kwamen we ietwat vermoeid maar heel terug. Voordat we gingen hebben we nog een Halloween kostuum aangeschaft, echte Nederlandse pannenkoeken gemaakt en heb ik mn haar geverfd :-p.

Om 02.30 ging vrijdag 24 oktober de wekker, het was een kort nachtje maar dat kon zeker de pret niet bederven! We gingen immers naar New York, de stad die je in films en in veel net 5 series ziet :). Na een lange vlucht landden we rond 19.00 New Yorkse tijd (3 uur later dan in Kelowna, 6 uur vroeger dan in NL) op het John F. Kennedy vliegveld om vervolgens naar New Jersey te gaan waar we sliepen in een hotel.

De volgende ochtend vertrokken we op tijd naar New York, na een treinritje van zo’n 20 min. stonden we midden in de stad en een paar minuten lopen van Times Square. Daar hebben we de eerste tickets geregeld voor de show “Thirteen” op Broadway, hierna zijn we naar het Rockerfeller Centre geweest, waar de NBC studio’s zijn gevestigd. Vervolgens zijn we richting 5th Avenue gelopen (één van de duurste winkelstraten in de wereld met grote namen als: Prada, Armani, Gucci, Cartier). Nu kwamen we daar niet om eens flink geld uit te geven, maar om de St. Patrick Cathedral te bekijken, wat ook zeker de moeite waard was! De avond sloten we af met een diner bij Planet Hollywood, we waren redelijk op tijd terug bij het hotel, omdat iedereen nog wel vermoeid was van de lange reis.

Zondag stonden we wederom vroeg op, want er stond veel op het programma! Eerst zijn we met een Ferry naar Staten Island gevaren, eigenlijk een foutje want we wilden naar het Vrijheidsbeeld maar desalniettemin niet zo erg want het was heerlijk weer! Daarna met de juiste boot naar Liberty Island gegaan om het Vrijheidsbeeld eens van dichtbij te bewonderen. Dat is echt super om dat beeld te zien! Toen voeren we naar Ellis Island, waar we voornamelijk hebben genoten van het zonnetje. Eenmaal terug aan vaste land zijn we naar het oude gebouw van Wall Street gelopen en kwamen we een beeld van George Washington tegen.
In New York zijn er een aantal plekken die je gezien moet hebben, en Ground Zero is zo’n plek. Dit is een plaats waar je niet uit toeristische overwegingen heen moet gaan (ook al zal dat vaak het geval zijn), maar hier realiseer je hoe erg 9-11 was en voor veel mensen nog steeds is. We zijn een museum in geweest waar ze spullen tentoonstelden zoals een gedeelte van één van de vliegtuigen, spullen van hulpverleners, spullen overledenen en overlevenden, geluidsfragmenten en verhalen van mensen die het gezien hebben of in het World Trade Center zaten. Ik kan wel zeggen dat dit één van de indrukwekkendste plaatsen is waar ik ooit geweest ben…!
Vrijdag 31 oktober, 11.45: Na dit bezoek zijn we met de metro terug naar Times Square gegaan, wat gegeten en naar de show “Thirteen” geweest. Het was een hele leuke show :)! We eindigden de avond met het Empire State Building, zo’n 87 verdiepingen omhoog om vervolgens te genieten van een prachtig uitzicht!!

De maandag begonnen we met een bezoek aan het MOMA (Museum of Modern Arts), museums bezoeken vind ik over het algemeen wel leuk, maar dit was echt saai!! Er was ook een tentoonstelling van Van Gogh, maar daarvoor moesten we twee uur wachten… dit hebben we dus maar overgeslagen. We kunnen in ieder geval wel zeggen dat we in het MOMA geweest zijn :-p. Vlakbij was de Trump Tower, gebouwd door Donald Trump en dat was te zien ook! Toen zijn we te voet naar het Central Park gegaan, we hadden weer een lekker zonnetje om ons te vergezellen! Jammer genoeg konden we niet het hele park zien, omdat we toch een beetje met de tijd zaten… Daarom hebben we na de lunch de taxi genomen naar Macy’s, het grootste warenhuis ter wereld, voornamelijk gevuld met toeristen. Op Times Square waren we iemand tegen gekomen die ons kaartjes voor een comedy show wilde verkopen en dat lukte hem nog ook! Dus zo zaten we die avond bij een echte Amerikaanse comedy show, het was echt super leuk :-D

Onze laatste dag in New York was wat regenachtig en stormachtig (dat druk ik nog zacht uit…), maar goed… dat kan een Fin en een stel Nederlanders niet tegen houden. Rond half 11 namen Leon en ik de trein en metro om het Museum of Natural History te gaan bezoeken. Dit verliep wat anders dan gepland, we zaten in de goede metro maar iemand zei tegen ons dat we een andere moesten hebben. Met dat gevolg dat we in de verkeerde kwamen, we wilden uitstappen en een andere metro terug nemen maar dat leek niet zo gemakkelijk te gaan! Toen ik uit wilde stappen gingen de deuren al dicht en de deuren gingen niet meer open, ondanks dat mn voet ertussen zat… Daar stond ik, in de metro en Leon op het perron :o. Gelukkig kwamen we elkaar op een andere halte weer tegen (ik was terug gegaan en een halte te vroeg uitgestapt) en besloten we naar het Grand Central te gaan in plaats van het museum. We hadden namelijk om 13.30 afgesproken met Ellen, Janet en Hannu en anders zouden we in tijdnood komen. Het Grand Central is het hoofdtreinstation van New York en heeft de meeste perrons ter wereld, daarnaast was het ook een fantastisch gebouw om te zien! Hierna zijn we door weer en wind naar de Public Library gelopen, ook weer een heel mooi gebouw. Om 13.30 ontmoetten we de rest bij PennStation om een taxi te nemen naar Soho, een winkelgebied met betaalbare winkels! Na het winkelen zijn we teruggegaan naar Times Square om een taxi te regelen voor naar het JFK vliegveld en om te kijken of er nog kaartjes waren voor een andere Broadway show. Het duurde even eer dat de taxi geregeld was, omdat de afstand van New Jersey naar JFK nogal groot is maar het is gelukkig allemaal goed gekomen. Daarna gekeken of er nog kaartjes waren voor een leuke show… Leon, Hannu en ik zijn die avond naar Phantom of the Opera geweest! Dat was echt helemaal super!! Om de muziek en zang live te horen… dat was de perfecte afsluiter van ons bezoek aan New York :-D!!

Die nacht vertrokken we om 03.00 richting het vliegveld. We liepen wel wat vertraging op, omdat ons eerste vliegtuig een mankementje had. Gelukkig hebben we net de aansluiting gehaald van Calgary naar Kelowna :). Tijdens mijn les viel ik bijna in slaap (het was een les van 3 uur) en ’s avonds zijn we met een klein groepje Chicken Wings wezen eten (Chicken Wings Wednesday).

Vanavond gaan we Halloween vieren op een boot en er lopen er zelfs al een aantal verkleed rond!! Verder ben ik van plan het dit weekend even rustig aan te doen en me te richten op school (dat moet immers ook gebeuren haha).
Voor de geïnteresseerden in mijn cijfers:
Financial Management: 69% voor een midterm
Spaans: 98% en 85%

Ik spreek jullie snel weer en foto’s volgen zo snel mogelijk!

XxX

• 31 Oktober 2008 - 20:22

Linda:

Haaa Anne!!
    Super om dan je verhalen te horen van NY :D echt super om daar geweest te zijn joh! Vooral dat 9/11 en alle andere bekende gebouwen zijn natuurlijk super om te bezoeken.
    Nog veel plezier en wij zijn indd ook al op de helft!! Gaat snel he,
    xxxxxx

• 31 Oktober 2008 - 20:24

Maartje:

Ha die Anne,

Wat een tijd heb je daar! Om jaloers op te worden (niet op het leren hoor, maar wel om alles wat je daar ziet)
    Ben erg benieuwd naar de foto's. Rust lekker uit, en tot de volgende keer.

Groetjes uit Tiel,
    Maartje, Rob en de meiden

• 01 November 2008 - 19:45

Hans:

Hey anne,
    Ik ben benieuwd naar de rest van de foto´s, maar die komen vast ook wel op de speciale plaats?

Met eva is ook alles goed.

groetjes, Hans en Eva

• 01 November 2008 - 20:14

Marinus En Amber:

Heej Anne!

Mooi om te lezen hoe het was op ground zero. Zal wel heel erg indrukwekkend zijn geweest. Wij zijn jaloers op je omdat wij er ook heen willen haha!

Veel plezier nog en niet teveel uitstapjes meer maken he?

Liefs van ons!

• 02 November 2008 - 08:27

Jurgen:

jurgen roos maan vis aan en poes pen doos eet een appel buik aap teen mika en bir hoe gat het in je huis is et wel leuk? dikke kus jurgen

• 02 November 2008 - 19:30

Evelien:

ff heel verrassend een berichtje van mij :P
    Echt vet stoer dat je dat allemaal mee mag maken daar! Volgens mij is iedereen harstikke jaloers op je, ik iig wel!
    Blij ben ik dat je al weer op de helft en zelfs al een beetje over de helft ben:D

heel veel plezier nog! Met school komt het helemaal goed zo te lezen...met je spaanse talenknobbel ;)

nou liefs en een dikke knuffel Eef

P.S. neem die naked cowboy maar mee voor kerst...!

• 05 November 2008 - 14:00

OomBart En Tante Fie:

Beste Anemarie.Meid wat maak je heel veel leuke dingen mee.Bijna om jaloers van te worden.Kijken regelmatig naar jou verhalen en de mooie foto's.Nog veel plezier in dat verre land en een hele goede tijd nog.Groeten:Oom Bart en Tante Fie/

• 07 November 2008 - 10:46

Roos:

echt onwijs gaaf wat je daar allemaal doet,...oké het leren is dan misschien wel minder,..maar ik zie dat dat ook hellemaal gaat!!

liefs en nog veel plezier